7 érdekes dolog a thai konyháról
2018. február 08. írta: Zsófia Tamásy

7 érdekes dolog a thai konyháról

lisheng-chang-396821.jpg 

Sokféleképpen fedezhetjük fel egy távoli ország kultúráját, hagyományait és különlegességeit. Belekóstolhatunk a város atmoszférájába három keréken gurulva, esetleg eszmecserét folytathatunk egy helyi emberrel. Mindennek ellenére már 9. napja campus mundi ösztöndíjasként Thaiföld egyik nagyvárosának piacait és utcáit járva fedezem fel eme ázsiai konyha érdekességeit. Íme az eddigi 7 pontos kizárólag szubjektív listám a thai ételekről és italokról. 

1. Szendvicsben a hűsítő édesség

Már kezdett feltűnni valami érdekes hiányérzet, amióta Thaiföldön időzöm: nem láttam kenyeret, miután elhagytam Magyarországot. Nem mintha nagy rajongója lennék, de azért az ember csak megszokja, hogy összecsap egy szendvicset. Éppen az étteremben dolgoztam, amikor a helyi kollégám a kezembe nyomott egy thai stílusú fagylaltot, ezúttal két puha fehér toast kenyér közzé összerakva. Ha Angliában meghökkentem a sültkrumplival kitömött szendvicsen, akkor megismétlem újra: kenyér és fagylalt egy falatban. Hozzáteszem: Isteni finom!

 joseph-gonzalez-111633.jpg

2.  A sült szöcskétől nem kell félni

Nem azért, mert már úgyse fog ugrálni, hanem mert jelentem, teljes mértékben fogyasztható európai gyomorral is és nem fanyalog az ember evés után. Eleinte borzadva néztem végig a piacon hatalmas wokban fetrengő sült rovarokat, de tudtam, hogy egyszer ki szeretnék lépni a komfortzónámból azzal, hogy megkóstolok egyet - aztán még egyet. Az egyik délután megléptem a lehetetlennek tűnő vállalkozást, leemeltem a Tesco Lotus polcáról egy szöcske csipszet. Pedig gondolkoztam a sajtos vagy BBQ ízesítésű hernyón is (lesz holnap). Meg kell, hogy mondjam, ha az ember nem gondol arra, hogy éppen egy szöcskébe harapott, akkor még egészen mezei csipsz íze is van. Nem mondom, hogy nehezen álltam meg a nassolását, de végül az ízlett kategóriába soroltam.

3. A leves evési kultúra MÁS

Először is, már majdnem kioktatott a thai munkatársam, hogy a levest nem a főétel előtt kell enni, hanem közben. Lehet, hogy a vízivást helyettesíti? Mindenesetre néha követem ezt a szokást. A másik érdekesség, hogy általában pálcikával fogyasztják el az egyébként tartalmas fogást. Pontosabban a levet kanalazzák, de a tartalmát vagy a két kis eszközzel vagy kanál és villa segítségével eszik meg. Nálam marad az utóbbi lehetőség kizárásos alapon.

matthew-hamilton-160833.jpg

4. Rizs éjjel-nappal

Miért is lepődtem meg azon, amikor megkérdeztem egy helyit, hogy ugyan mit fogyasztanak reggelire és a válasz rizs volt.  Ebédre? Tésztát vagy rizst. Vacsorára? Lásd, kilenc betűvel balra. Van rizs whisky, mangós tejberizs, tojásos rizs napindítóként és egy megfelezett ananászba töltött zöldséges rizs is, csak hogy néhányat említsek meg. Se krumpli, se nokedli, nem is tudom, hogy nem unnak rá.  


5. A csípős enyhe kifejezés

Alapvetően szeretem és az átlaghoz képest jól bírom a csípős fogásokat. Azonban belebotlottam egy-két olyan ártatlannak tűnő fogásba, amit az asztal túloldalán rezzenéstelen arccal pálcikázott a thai, miközben én banánnal és hideg vízzel oltottam a lángokba borult nyelvemet és szívtam a levegőt, hogy csillapítsam a fájdalmamat. Bátran kijelenthetjük, hogy eme ázsiai konyha nem spórol a csípős fűszerekkel, ezért ha kérnénk egy ételt, akkor külön kérdezzünk rá az erősségi fokozatára, különben könnyen lehet, hogy feladjuk három falat után. Én szóltam.

6. Jégkocka lebeg még a sörben is

Annak ellenére, hogy a csapvíz nem iható az ázsiai országban, mégis nyakra-főre öntik az italokba a jégkockát. Az pedig sok helyen nem a tiszta és palackos víz terméke. Jeget tesznek a gyümölcs dzsúzokba (smoothie), a thai zöld teába (angolosan egy kevéske tejjel felöntve) és a thai stílusú kávéba is. Sőt, még a sörbe is raknak pár kockával.

7. Létezik egy száműzött gyümölcs

A Dél-Kelet Ázsiában honos durián nevű gyümölcs roppant kellemetlen, rothadó szagot áraszt érett állapotában. Azonban az enyhén édeskés, inkább a vaníliára emlékeztető íze miatt nagyon kedvelt sztár termés. Csakhogy ki van tiltva a szállodák és közlekedési eszközökről, az elborzasztó tulajdonsága miatt. Én csupán aszalt állapotában kóstoltam meg, az első percben kellemes ízt tapasztaltam, de valami egészen förtelmes utóíz hatására minden erőmmel azon voltam, hogy minél előbb megszabaduljak a leírhatatlan élménytől.

 gliezl-bancal-389279.jpg

 

Még több posztért irány a Facebook oldalam !

Még több kulisszák mögötti képért látogass el az Instagram oldalamra is!

Képek forrása: Unsplash.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tamasyzsofi.blog.hu/api/trackback/id/tr8313631068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2018.02.08. 16:05:10

Fincsi imadom a thai kajakat

travellover.hu 2018.02.08. 18:00:09

A rizsfogyasztásnak elsősorban történelmi okai vannak Thaiföldön (ahogy gondolom az ázsiai országok nagy részében szintén). A miértre a válasz rendkívül egyszerű: olcsó és laktatóbb, mint a tészta.
süti beállítások módosítása